Van Monkey Mind naar Peace of Mind

Monkey Mind. Ik zag het al voor me. Niet te stoppen gedachten.

Deze zomer volgde ik een 10 daagse cursus Vipassana meditatie = inzichtmeditatie. Zien hoe het werkelijk is. Hier kwamen deze termen aan mij voorbij. Monkey mind en Peace of mind.

Peace of Mind was op dat moment nog ver weg. Ik was uit de drukte van alledag in de rust en regelmaat van de cursus gestapt. Ik verlangde ernaar om weer Rust in m’n hoofd te ervaren en Kalmte en Balans.

De cursus kent een strak dagschema, alles geregeld. Geen communicatie. Geen enkele invloed van buitenaf. Geen enkele afleiding. Niets. En Stilte. Het enige wat ik te doen had, was mediteren. Voor apen was dat een mooie gelegenheid om los te gaan.

Van alles kwam aan me voorbij. Steeds dwalende, onrustige gedachten. En steeds opnieuw proberen om deze apen te temmen. Met eindeloos geduld, zonder oordeel 🙂

Maar... het lukte me om de apen te temmen. Het lukte om vriendschap te sluiten met mijn gedachten, te observeren en te herkennen. Te concentreren op de ademhaling en in het nu te zijn.

Om te zien dat het slechts gedachten zijn die me afleidden. Gedachten met zorgen over de toekomst. Vooruitlopend op zaken die waarschijnlijk helemaal niet gaan gebeuren. Of de beoordelende gedachten.

En zo kwam er een einde aan deze 10-daagse. Terugkijkend besef ik dat het me veel heeft opgeleverd. In ieder geval is de rust in mijn hoofd weergekeerd en neem me voor om één ding tegelijk te blijven doen en met aandacht. Geconcentreerd. In het hier en nu.

Het kan voor jou ook werken. Je hoeft er niet 10 dagen voor in een strak schema, maar rustig aan oefenen om rust en mindfulness in je leven te brengen. Het kan je zo veel opleveren. Waarom zou je het doen? Gewoon omdat je het waard bent!

Meld je aan Bekijk onze prijzen Neem contact op

No Comments Yet.

Plaats een bericht